Po týždni sa opäť hlásim s novým videom a aktuálnymi informáciami ohľadom môjho pokusu nacvičiť skladbu Just Got Paid od Joe Bonamassu.  Tento týždeň som sa venoval najmä nácviku prvej rýchlej frázy a celkovo som sa snažil pracovať na rýchlosti, aby som sa priblížil vytúženému tempu 95bpm.

Venoval som sa takisto sťahovaniu ďalších častí prvého sóla. Momentálne sa nachádzam na začiatku tretej minúty, takže prvú minútu mám úspešne za sebou 🙂 Už to len stačí nacvičiť.

Ako som už spomenul, môj hlavný cieľ pre tento týždeň bol pracovať na rýchlosti a zistiť koľko mi chýba do originálneho tempa. Môžem prezradiť, že momentálne sa nachádzam na 70%, čo je tempo okolo 65bpm. Mal som aj pokusy, kde som bol rýchlejší, ale tie boli skôr sporadické.

Pri cvičení rýchlosti som vychádzal z prvej rýchlej frázy Bonamassovho sóla a rozobral som si ju na menšie fragmenty. Myslím si, že je veľmi dôležité, aby sme pri nácviku akejkoľvek techniky vychádzali z reálnej hudby a toho čo nás v hudbe upúta. Nie som zástancom samoúčelného cvičenia umelých cvičení, ktoré s hudbou nemajú nič spoločné. Vždy sa treba snažiť, aby sme všetko čo cvičíme, dokázali použiť vo svojej hre. Podobne treba postupovať aj pri študovaní teórie, aby sme predošli tomu, že máme množstvo teoretických poznatkov, ktoré však nedokážeme použiť pri hraní.

Prvá rýchla fráza vyzerá v notovom zápise nasledovne:

Môžeme si všimnúť, že ide o 32-tinové noty v tempe 95. Pre väčšiu jednoduchosť je možné tieto noty chápať ako16-tinové noty v tempe 190.  Pri nácviku takéhoto dlhého hada je samozrejme veľmi dôležité, aby sme si ho vedeli správne rozkúskovať. Ťažko sa dá zapamätať naraz 40 tónov a ešte ťažšie je ich zahrať, hoci aj v pomalom tempe. Takisto si myslím, že pre nácvik rýchlosti nepotrebujeme hrať všetkých 40 tónov. Skôr je dôležité všimnúť si, aké pohyby prstov je treba vycvičiť pre zahratie tohto behu. Ja som prišiel k záveru, že kritické sú nasledovné 4 fragmenty:

Samozrejme toto sú pohyby, ktoré robili problém mne. Pre každého môže byť iný pohyb náročný, dôležité je však osvojiť si takéto analytické myslenie, ktoré umožňuje dostať sa k jadru veci.

Pri nácviku rýchlosti som teda vychádzal z týchto štyroch krátkych úsekov, ktoré som najprv hral veľmi (tým myslím naozaj veľmi) pomaly, aby som ich dostal do svalovej pamäte. Potom som postupne tempo zvyšoval a vždy som sa snažil hrať v rôznych rytmických deleniach, ako je vidno na videu. Jednak je tak cvičenie zábavnejšie a takisto pri tom zlepšujete svoje rytmické cítenie. Tempo treba zvyšovať postupne a snažiť sa byť čo najviac uvoľnený. Pozor si treba dať na koordináciu rúk, pretože dve rýchle nekoordinované ruky, vytvoria len veľký bordel. Ako si môžete všimnúť vo videu, pri cvičení som používal aj akustickú gitaru, na ktorej som si celý beh posunul nižšie do tóniny Hmol. Opäť ide o to, že cvičenie je pestrejšie, ale takisto rozostupy medzi pražcami sú v tejto polohe väčšie a a dohmat je  vyšší, čiže je to trošku náročnejšie ako na elektrickej gitare.

Toľko teda na dnes. Dúfam, že vám niektoré spomenuté postupy pomôžu pri vašom cvičení a budem rád, ak sa podelíte o svoje skúsenosti. V ďalšom týždni by som chcel pokročiť v nácviku sóla čo najďalej a tiež by som chcel zvýšiť svoju rýchlosť aspoň o 5 až 10 bpm. Som zvedavý, či sa mi to podarí.

httpv://www.youtube.com/watch?v=Gb7V4LyvohA&feature=youtu.be