Vítam vás pri ďalšom článku, ktorý vás prevedie zákutiami gitarového hmatníka. Minule sme sa naučili, ako je rozmiestnená na hmatníku stupnica C dur, aké sú rozstupy medzi jej tónmi a na ktorých pražcoch jednotlivých strún sa nachádza tón C. Ak ste si splnili svoju domácu úlohu a zaradili ste orientáciu na hmatníku do svojho cvičebného plánu, tieto poznatky by mali byť pomaly pevne usadené vo vašich hlavách.
Dnes sa posunieme o kúsok ďalej a ukážem vám, ako nájdete na hmatníku ktorýkoľvek tón bez väčších ťažkostí. Poďme na to.
F s mriežkou …!?
S obľubou sledujem zmätený výraz žiakov, keď im poviem, aby našli tón Fis alebo Gis na hmatníku.
A to už ani nehovorím o tóne Des.
Neviem prečo, ale mnohým gitaristom sa pri vyslovení týchto tónov začne zaujímavým spôsobom vraštiť čelo. Z mne neznámeho dôvodu sa začnú tváriť akoby som hovoril o jadrovej fyzike. Ak aj vy omdlievate pri predstave, že by ste mali nájsť tón Cis na hmatníku, čítajte ďalej a ukážem vám, že to vôbec nie je také zložité, ako sa to na prvý pohľad môže zdať.
V predchádzajúcom článku sme sa dozvedeli, že stupnica C dur obsahuje tóny C D E F G A H C a takisto sme si povedali, že tieto predstavujú biele klávesy na klavíri. Našou úlohou teraz bude doplniť čierne klávesy. Dokopy teda v európskej hudbe používame 12 tónov, 7 bielych a 5 čiernych.
Ako sa dostaneme k tónom ako Fis a Des?
Je to veľmi jednoduché. Každý tón, nech už sa volá hocijako, môžeme zvýšiť alebo znížiť. A keďže tieto tóny nemôžu ostať bez označenia, hudobná teória sa postarala o to, že aj tieto zvýšené a znížené tóny majú nejaké názvy.
Pozrime sa, čo sa stane s tónom C, keď ho zvýšime alebo znížime:
Zvýšený tón C bude zapísaný ako C# (čiže C s mriežkou), čo sa v slovenskom jazyku číta ako Cis. K pôvodnému tónu sme teda len pridali koncovku –is. Nič komplikované.
Keď tón C znížime, dostanem takýto zápis: Cb (čiže C s béčkom). Tento zápis čítame ako Ces. K pôvodnému tónu sa pri znížení pridáva koncovka –es.
Zaujímavosťou je, že keď zvýšime tón C alebo znížime tón D, dostaneme sa k tomu istému tónu. Raz ho budeme označovať ako Cis a druhý raz ako Des, pričom ide stále o ten istý tón. Takéto tóny sa volajú enharmonické. (Toto si nemusíte pamätať, ale keby náhodou, tak môžete ohúriť svojich spoluhráčov hĺbkou svojich vedomostí :-)).
V hudobnej teórií sa používa aj tzv. dvojité zvýšenie, a tak môžeme dostať napr. tón Cisis. Tejto problematike sa však nebudeme venovať, keďže by nás to zbytočne odvádzalo iným smerom . V hudobnej teórií existuje pre našich 12 tónov 35 názvov. Áno viem, zdá sa vám to čudné. Nič si z toho nerobte, nám bude stačiť, ak si zapamätáte, že pri zvýšení pridávame koncovku –is a pri znížení koncovku –es.
Pozrime sa teraz ako sú na hmatníku rozložené tieto tóny na strune A:
Na obrázku vidíme naše staré známe tóny stupnice C dur znázornené čiernou farbou a medzi nimi sú červenou doplnené ostatné tóny.
Najlepším spôsobom, ako si zapamätať tieto tóny, je vedieť, kde sa nachádzajú tóny stupnice C dur a zvýšené a znížené tóny začať vnímať medzi nimi. Ak viem , kde je tón D, je veľmi ľahké nájsť tóny Dis alebo Des.
Oktávové hmaty
Výborný vizuálny spôsob, ako dostať do hlavy rozloženie tónov na hmatníku, sú tzv. oktávové hmaty. Ako už názov hovorí, ide o hmat, kde držíme resp.vidíme ten istý tón dvakrát, každý v inej oktáve (viď. obrázok nižšie).Vidíme, že tón na 8. pražci E struny a 10. pražci struny D je ten istý tón, v tomto prípade C. Takýchto oktávových hmatov existuje niekoľko a pomocou nich môžeme vidieť rozmiestnenie tónov ľahšie.
Pozrime sa teraz na ďalšie oktávové hmaty a ako vyzerajú na hmatníku.
Ak začneme na strune A na 3 pražci, ďalšie C je na strune g na 5. pražci.
Pre oktávový hmat č. 4 žiaľ nemám obrázok, pretože program, v ktorom tieto diagramy vytváram, pracuje iba po 12. pražec. Oktávový hmat č.4 by vyzeral tak, že chytíme 10. pražec struny D (tón C) a 13. pražec struny h.
Oktávový hmat č. 5 môžete poznať z akordu C dur. Jeho krajné tóny tvoria oktávu.
Oktávový hmat č. 6 začína na strune h na 5 pražci.
Aby ste dostali tieto oktávové hmaty do oka, vyberte si jeden tón a skúste ho pohľadať na všetkých strunách tak, že budete využívať vyššie uvedené hmaty. Napríklad začnem tónom F na 1. pražci E struny a pokračujem na 3. pražec D struny a odtiaľ na 6. pražec h struny atď.
Príjemné a ničím nerušené hľadanie tónov vám želám!