Verili by ste mi, ak by som vám povedal, že väčšina slávnych gitarových sól je vystavaná z tej istej stupnice?
Zdá sa to nepravdepodobné, ale je to tak.
Stairway to heaven. Smoke on the water. Another brick in the wall.
Základom sól všetkých týchto skladieb je ten istý tónový materiál.
Existuje jedna stupnica, bez ktorej by gitarová hudba nemohla existovať.
Táto stupnica sa nazýva molová pentatonická stupnica (alebo skrátene molová pentatonika) a v dnešnej gitarovej lekcií si ju detailne predstavíme.
Poďme na to.
Molová pentatonika
Ako už názov hovorí, pentatonika je stupnica, ktorá ma päť tónov.
Od tónu A by molová pentatonika vyzerala nasledovne:
A C D E G A
Keďže máme iba 5 tónov, ide o pentatoniku a vďaka tomu, že medzi prvým a druhým tónom máme interval malej tercie, ide o molovú stupnicu. (kto si potrebuje zopakovať intervaly, viac nájdete TU.)
Poďme sa pozrieť na to, ako vyzerá molová pentatonika na hmatníku. Tu je jej päť prstokladov. Týchto päť prstokladov nám pekne pokryje celý hmatník: (Ak si ich chcete vytlačiť, nájdete ich TU.)
Prstoklad č.1
Prstoklad č.2
Prstoklad č.3
Prstoklad č.4
Prstoklad č.5
Toľko teda teoretické informácie, poďme sa pozrieť na to, ako molovú pentatoniku cvičiť.
Mnoho začínajúcich gitaristov robí tú chybu, že cvičia túto stupnicu stále len jedným spôsobom – prvý prstoklad hore – dole, druhý prstoklad hore – dole, atď. Takéto cvičenie nielenže je málo efektívne, ale ešte je aj celkom nudné.
Našou úlohou je nájsť si viacero spôsobov, ako ju cvičiť, aby sme akoby vždy cvičili niečo nové, hoci v podstate stále dookola omieľame to isté. Ľudský mozog sa učí rýchlo, keď vás učivo baví a je teda vašou úlohou, urobiť cvičenie zábavné.
To, že budeme pentatoniku cvičiť rôznymi spôsobmi nám umožní, že ju aj naozaj budeme vedieť využiť v praxi. Čím viac spôsobov si nájdeme, tým je väčšia pravdepodobnosť, že keď ju budeme potrebovať, tak ju budeme mať v prstoch.
Ako cvičiť molovú pentatoniku:
Cvičenie č.1: Naučíme sa hrať každý prstoklad osobitne hore – dole.
V tomto kroku je cieľom len to, aby sme sa naučili, kam máme dať prsty a ktorý prst hrá ktorý tón. V nasledujúcom videu prejdem pomaly cez všetkých 5 prstokladov, aby ste mohli odkukať, ktorým prstom hrám ktorý tón.
Cvičenie č.2: Prehrávame si jednotlivé prstoklady s tým, že sa snažíme zapamätať, kde máme základný tón.
Na základnom tóne môžete vždy na chvíľku zastaviť alebo si ho zdôrazniť hlasnejším úderom. V diagramoch máte základný tón znázornený štvorčekom.
Cvičenie č.3: Hráme prstoklady od najvyššieho tónu k najnižšiemu.
Cieľom tohto cvičenia je, aby ste sa naučili orientovať od tenkého é-čka. Ak budete hrať nejaké sólo alebo improvizáciu, je pravdepodobnejšie, že začnete niekde na tenkých strunách. A preto by ste to tak mali aj cvičiť.
Cvičenie č.4: Prehrávame prstoklady v rôznych rytmických deleniach.
Hraním prstokladov molovej pentatoniky v rôznych rytmických deleniach nesledujeme to, že by sme nejako závratne zlepšili naše rytmické cítenie. Ide skôr o to, aby sme do nášho cvičenia dostali nejakú variáciu. Môže to vyzerať napríklad takto:
Cvičenie č.5: Hráme prstoklady od začiatku až po koniec hmatníka, ale len na posledných dvoch strunách.
Horizontálne hranie (čiže hranie pozdĺž hmatníka a nie v jednotlivých prstokladoch) je Achillovou pätou mnohých gitaristov, a preto hneď od začiatku chceme pracovať na tomto probléme. Nasledujúce cvičenie je dobrým začiatkom.
Cvičenie č.6: Naučíme sa spájať si prstoklady molovej pentatoniky s akordickými tvarmi akordu A mol.
Ak si pamätáte, v nedávnej lekcií som vám predstavil systém CAGED. Tvrdil som, že systém CAGED nie je len o akordických tvaroch, ale že k tomu patria aj rozklady akordov a prstoklady stupníc.
Na nasledujúcich obrázkoch si môžete všimnúť, ako spolu súvisí päť prstokladov molovej pentatoniky s piatimi tvarmi akordu A mol. Červeným je zvýraznený akord.
Tvar E
Tvar D
Tvar C
Tvar A
Tvar G
Našou úlohou je vidieť túto súvislosť aj na hmatníku – nasledujúce cvičenie sa o to postará.
Tu je postup:
1. Zahrám akord A mol.
2. Zahrám pentatoniku od základného tónu, prejdem cez všetky tóny a vrátim sa na základný tón.
3. Znovu zahrám akord A mol.
4. Opakujeme vo všetkých prstokladoch.
Cvičenie č.7: Jeden prstoklad zahráme hore, druhý dole
Toto je výborné cvičenie na získanie orientácie a takisto pomáha naučiť sa, ako idú prstoklady za sebou.
Cvičenie č.8: Cvičíme pentatoniku od iných základných tónov.
Keď máte všetky tieto cvičenia prehraté v tónine A mol, môžete vyskúšať aj iné. Zamerajte sa na tie, ktoré sa často vyskytujú v štýle, ktorý hráte. Ak chcete zahrať pentatoniku v inej tónine, len posuňte prvý prstoklad na tón, v ktorej tónine chcete hrať.
Napr. Ak chcete zahrať C mol pentatoniku, musíte posunúť prvý prstoklad na ôsmy pražec.
Vyššie spomínané cvičenia by mali poskytnúť dobrý základ na to, aby ste si molovú pentatoniku dostatočne osvojili. V ďalšom článku vám prezradím zopár ďalších spôsobov, ako cvičiť pentatoniku efektívne a muzikálne zároveň.
Príjemné a ničím nerušené cvičenie prajem.
Ak chcete dostávať informácie o nových gitarových lekciách priamo do vašej emailovej schránky, prihláste sa na odber newslettra:
Toto je fakt dobra lekcia
Som rád, že sa páči a pomáha. L.
áno, veľmi dobrá lekcia
Ahoj, ďakujem za túto lekciu.
Chcel by som sa spýtať čo znamenajú štvorčeky na stupnici. Sú to noty ktoré sa na danej stupnici nehrajú? A čo znamená to farbné rozlíšenie ?
Ďakujem.
Ahoj Mišo,
Štvorčeky sú základné tóny stupnice, čiže v tomto prípade A.
Červeným je zvýraznený tvar akordu, ktorý patrí k danému prstokladu stupnice.