Vitajte pri ďalšom diele hudobnej teórie pre gitaristov.
Dnes sa pozrieme na stavbu akordov.
V minulých lekciách sme sa pozreli na najzákladnejšiu látku hudobnej teórie a síce, čo sú to intervaly a ako fungujú. Ak vám tieto lekcie ušli, určite sa na ne pozrite predtým, ako sa pustíte do dnešnej lekcie, pretože dnes budeme využívať práve znalosť intervalov. Pripájam linky na tieto lekcie:
Intervaly I.
Intervaly II.
Intervaly III.
Často dostávam od študentov otázku, koľko akordov existuje a či ich všetky poznám.
No až dodnes som si nikdy nedal tu námahu zistiť, koľko akordov presne existuje. A z toho je jasná aj odpoveď na druhú otázku – samozrejme, že ich všetky nepoznám.
Keďže až doteraz som nevedel, koľko akordov presne existuje, tak som sa to rozhodol zmeniť. Spýtal som sa googlu, koľko akordov existuje.
A zistil som, že odpoveď nie je úplne jednoznačná. (Aké, prekvapujúce :-))
Záleží totiž od nástroja a od toho, čo všetko budeme rátať za akord.
Ale z neoficiálnych zdrojov mám nasledovnú informáciu. Údajne existuje 2341na gitare hrateľných akordov.
Už viem, prečo som sa ich nikdy všetky nenaučil 🙂
No a keďže nie je asi v možnostiach bežného smrteľníka naučiť sa všetky gitarové akordy naspamäť, musíme nájsť nejaké iné riešenie na to, aby sme si vedeli zapamätať všetky potrebné akordy.
Ako to urobiť?
Jednoduché. Ak sa naučíte zopár jednoduchých princípov výstavby akordov, bude pre vás ľahké zostrojiť akýkoľvek akord. A presne to je téma našej dnešnej lekcie.
Ukážeme si, ako vznikajú najjednoduchšie akordy, ktoré poznáme tzv. kvintakordy. V budúcich lekciách potom prebádame aj iné a komplikovanejšie tipy akordov.
Stavba akordov – kvintakordy
Začnime pekne od začiatku: Čo je to akord?
Akord je súzvuk troch alebo viacerých tónov. A práve akordy, ktoré obsahujú práve tri tóny nazývame kvintakordy.
V hudbe poznáme 4 základné kvintakordy:
durový – dur
molový – mol
zväčšený (augmented) – aug
zmenšený (dimnished) – dim
Tie prvé dva asi poznáte, tie ďalšie dva vám asi moc nehovoria. Ale to nevadí, hneď sa dozviete, ako tieto akordy vznikajú.
Poďme sa pozrieť na formulky, podľa ktorých vytvárame jednotlivé kvintakordy:
A teraz sa pozrime, ako by jednotlivé akordy vyzerali, ak by sme ich vytvorili od tónu C na 8. pražci struny E.
Na ďalšom obrázku máme zakreslené, ako by to vyzeralo, ak by sme tieto isté akordy chceli vytvoriť od tónu C na 10. pražci D struny. Ak si pamätáte, tak keď prechádzame cez g a h strunu, intervaly sa nám trošku menia a preto je aj tvar akordu odlišný.
Teraz, keď už sme si ukázali, ako vznikajú kvintakordy, poďme sa ešte pozrieť na jeden typ akordov tzv. suspendované akordy. Tieto sa síce zvyčajne nezaraďujú medzi kvintakordy, ale sú veľmi často používané. Preto bude dobré, ak budete aj tento typ akordov vedieť vytvoriť.
Suspendované akordy sú také akordy, v ktorých je tercia nahradená buď veľkou sekundou alebo čistou kvartou. V nasledujúcej tabuľke máme uvedené vzorce pre tvorbu týchto akordov:
A teraz sa pozrime, ako by vyzerali na hmatníku.
Vidíte, že používaním jednoduchých tvarov intervalov sa nám veľmi ľahko podarilo vytvoriť všetky tieto akordy. Stačí sa naučiť pár jednoduchých princípov a viete vytvoriť hocijaký kvintakord. A o moc zložitejšie to nebude ani pri ďalších typoch akordov. Jednoducho nadviažeme tam, kde sme dnes skončili.
Nemusíte sa teda učiť 2341 akordov naspamäť, naučte sa radšej, ako vyzerajú intervaly na hmatníku a formulky, podľa ktorých vytvárame akordy a máte vystarané.
Ak by ste mali akékoľvek otázky k stavbe akordov, dajte vedieť v komentároch.
Ak chcete získať ZADARMO 30-stranový e-book o tom, ako správne cvičiť na gitare, zadajte svoju emailovú adresu:
Zdravím, učím sa na gitaru, no veľmi pomaly, na internete je toho kopu a neviem kde začať.. hral som si sóla.. len TAB lebo normálne noty ešte “nerozumiem”. Páči sa mi váš spôsob vysvetlovania pretože idete na to logicky, len trochu nechápem pár vecí a rád by som sa na ne spýtal. Pozeral som si vaše články o intervaloch, všetky 3. Je to tam pekne vysvetlené a v podstate ste v tomto článku nadviazal na intervaly a vysvetlil princíp akordov. Čo sa mi veľmi páči lebo nemusím sa bifliť akordy naspamäť ale stačí si to potom odvodiť. Trochu mi robí problém odvozdovať čistú kvintu, kedže nemôže byť na tej istej strune ako veľka tercia, ale dá sa to. Hlavne nechápem 2 veci, Keď si pozerám akordy na internete tak napríklad Hneď akord C dur Struna A – 3 pražec, Struna D – 2 pražec (veľká tercia) a potom by mala logicky byť prázdna struna G čo vlastne aj je, ale prečo potom v tom akorde je aj struna H – 1 pražec ?? tomu fakt nerozumiem ? a Dalšia vec ktorú nechápem, Prečo sú niektoré struny pri akordoch prázdne (nehrajú sa) a iné sa hraju (0 pražec ) čo určuje to že napríklad na akorde Dmol sa nebudú struna E a A vôbec hrať ? Chcem to chápať podla tej vašej teorie nie podla biflenia sa akordov, ale asi to nechápem, ešte uvediem 1 príklad, akord E mol struna E sa nehrá, struna A – 2 pražec ton H (prečo je pri akorde E uplne hore ton H a nie E nemá sa začinať od E a odvozdovať to potom na hor ?) struna D – 2 pražec – ton E (nemalo sa teda začať od tohto tonu? ) a ostatné struny su prázdne ale hrajú sa, Molove Akordy by malo byt č.1.-m.3. a č.5. takže ak mam od E odvodiť malu terciu tak by som sa dostal na prazdnu strunu G (čo je mala tercia) no a potom čista kvinta je hned struna H, takže prečo vlastne tam je na strune A ten ton H ? Dúfam že ma chápete, ďakujem za odpoveď, a vážim si vašu kvalitnú prácu.
Ahoj,
ďakujem za Tvoj komentár a za slová pochvaly.
Tu je odpoveď na Tvoju otázku:
Podľa toho, čo píšeš, tak správne chápeš stavbe akordov. To, čomu nerozumieš, je vlastne len taká drobnosť.
Durové a molové akordy majú len tri tóny, no ale keďže gitara má 6 strún a na doprovody sa hodí bohatší zvuk, niektoré tóny v akordoch sa zdvojujú.
Preto pri C dur držíš na 1. pražci strunu h – to je znovu tón C.
Pri E mol sa hrá všetkých 6 strún – ak sa však pozrieš aké tóny hráš, sú to len tóny E,G a H. Jediné, čo Ťa môže miasť je to, že nie sú v správnom poradí. Ale tak to na gitare jednoducho funguje.
V akorde D mol nechceš hrať strunu E, pretože tón E nepatrí do akordu D mol. Strunu A v base by si teoreticky mohol hrať, len už by to nebol D mol, ale D mol/A (t.j. akord D mol s basom A)
Dúfam, že som zodpovedal všetky Tvoje otázky.
Držím palce.
Ďakujem za rozbor